wat vooraf ging

Ik was altijd mollig als kind...pas als tiener en twintiger was ik magerder. Ik ben op mijn werk begonnen met maatje 40. Door de jaren heen met veel ziek te zijn en een traag metabolisme kwamen de kilo's er met hoopjes bij. Ik ben altijd een vrolijk meisje geweest...maar hoe vrolijk en vriendelijk je er ook bijloopt mensen zijn ongenaakbaar als het over uiterlijke lichamelijke "mankementen" gaat. Of het nu rood haar was vroeger of een grote neus en flaporen. Als dikkertje werd je meteen de hoofdrolspeler want je kan je veel moeilijker wegstoppen.
Ik ben altijd een gezonde eter geweest en ja zoals iedereen is snoepen of genieten van frietjes. Maar ik heb nooit anders gegeten dan vroeger mijn vriendinnen of later mijn magere ex man. Ik at dikwijls minder zelfs en snoepte ook zelden. We hadden geen friteuse want ik was niet zo'n grote van van vettig eten.
Wat je ook doet en zegt je moet je altijd meer gaan bewijzen als iets afwijkt van de norm die anderen hebben gecreëerd.
Nog niet zo lang geleden kwam ik opgewekt van een leuke date en stopte ik aan een lokale supermarkt. Ik kon in de gang waar je binnenkwam niet door met mijn kar omdat een vrouw ah aanvullen was en haar dozen stonden in de weg. Ik zei lief "...ik kan niet door..." ze ging opzij zuchtend en bekeek me van kop tot teen. De dozen stonden in de weg...niet zij. Weer zei ik vriendelijk " ik kan er echt niet voorbij" waarop ze op een walgelijke toon en zeer minachtend antwoordde " dat kan ik zien dat jij er niet door kan..." en plots kwam een onaangenaam gevoel van mijn kindertijd boven en gepest worden als dikke bomma, Bessie turf of olifant / altijd dezelfden die stonden te wachten aan de schoolpoort om me verbaal aan te vallen. Tegelijkertijd kwam er ook een gevoel van medelijden voor haar. Want in wezen hoe ongelukkig moet je zijn als je dat tegen iemand zegt die vriendelijk iets vraagt.
Vroeger zou ik geweend hebben van onmacht. Maar die tijd ben ik gelukkig voorbij. Dat is een voordeel van ouder worden dat je sereen leert blijven als iemand je onterecht aanvalt en dat je jezelf veel beter kent ondertussen en veel beter bent gaan leren jezelf graag te zien.
Ik heb beslist in januari na veel pijn in de knieën voeten en onderrug om een bypass te laten uitvoeren. Je doorloopt dan een parcours van testen , gesprekken en onderzoeken. Je passeert chirurg, endocrinologen, diëtiste, psycholoog, orthopedist, kinesist. Ze willen zeker weten dat alles aantoont dat je in aanmerking komt voor een operatie en alles hebt gedaan om dit te vermijden. Dat je er ook emotioneel klaar voor bent en beseft wat de gevolgen zijn of kunnen zijn. 

Voor mensen met een niet zo hoge bmi ga je een weekje voordien op een proteïnedieet om de lever te laten krimpen zodat chirurg makkelijker onder je lever kan. Voor mensen met een hoger bmi start je een aantal weken voordien met het laten van koolhydraten, suikers, fruit etc...om de lever te laten krimpen maar ook om wat extra gewicht eraf te krijgen. En zo het risico tijdens de operatie te verminderen en de chirurg het iets makkelijker te maken.Mensen met een heel hoog bmi gaan naar andere ziekenhuizen waar ze met een groter team aan je kunnen werken. Mijn chirurg opereert mensen tot een bmi van 52 max. Ik heb een bmi van 50.
Ik weet nog niet 100% zeker of hij kan opereren ? Als er teveel vet nog rond de maag zit kan het zijn dat hij de operatie stopt. Als het kan maar niet optimaal is voor een bypass dan wordt het bij mij een sleeve. Waar 2/3 van je maag wordt weggenomen en je met een langwerpig zakje overblijft en ook wel vermagert maar minder fel. Of als de omstandigheden ideaal zijn wordt een bypass gedaan. Maag meer dan 2/3 verkleind met nietjes en de uitgang verder op de endeldarm verbonden met een bypass van de 12vingerige darm. Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg en juist uitleg ;) Ik ben bang dat na al die maanden wachten de operatie zou worden stopgezet. Maar het is reëel...ik ben geen gram vermagerd met dat Bart De Wever dieet...geen gram. Het werkt niet voor iedereen ? Misschien op termijn wel, maar ben termijnen beu. Het mag nu !


Reacties

  1. Laat niemand je ooit iets anders doen geloven. Jij bent een vrolijk lieve meid met mooie rode haren. Altijd vriendelijk en altijd een lach op jou gezicht. Jou glimlach werkt trouwens zeer aanstekelijk.
    YOU GO GIRL!!! Tiny

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts