Hoe anderen kunnen denken over dikke mensen en wat doet het met je zelfbeeld

Bijna iedereen in mijn nabije omgeving is het erover eens dat een gastric bypass een goede oplossing voor me is . Ik krijg er al jaren geen gram af en mijn lichaam lijdt.
Dat is iets anders dan je goed voelen of niet goed voelen in je vel. Als kind al werd ik geconfronteerd met de hardheid van volwassenen en kinderen. Gepest door groot en klein.
Terwijl mijn moeder gewoon een droombeeld in vervulling gaat zien nu ( want het perfecte kind zag er wel niet perfect uit komende van een hele mooie mama en een dochter die daarin faalde. Het was een ongelukkige manier van motiveren. Zij om goed te doen ...voor mij pijn en grote onzekerheid  ), een neef zei vorige week dat hij al jaren wist dat ik dik lijk te worden van water en een ander familielid zei daarstraks dat mijn bijkomen doorheen de jaren toch door het eten moet komen ( ja, ik kon inderdaad ook gewoon stoppen met eten...) ...Bij dat laatste kwam de frustratie terug naar boven en ik heb er zelfs niet van kunnen slapen ... mensen die zwaar zijn worden allemaal over 1 kam gescheerd. Vretende dikzakskes die geen grenzen kennen...

Er zullen wel veel zware mensen zijn waar dat verhaal bij klopt. Bij mij niet en ik ken er nog waar dat niet bij klopt. Veel doen en amper een gram eraf krijgen. Doorheen de jaren altijd maar moeten bewijzen dat niet ieder pondje door het mondje gaat, dat een TIA niet door mijn vreselijk slechte cholestrol kwam en gelukkig altijd kunnen staven met goede bloedresultaten, gezond eten en zondigen uiteraard maar gewoon eten...gewoon eten. gezond eten en af en toe door de bocht gaan.. Ik ben het laatste jaar 20 kg bijgekomen en ik weet niet hoe...? ben geen snoeper, overeter en geen vet frituur mie. Ja, ik eet graag lekker. Dat is geen zonde heb ik opgezocht ;)
Zwaar zijn wordt geassocieerd met lui, labiel en geen enkele discipline hebben.
Dat blijft me storen ! Echt...het goed in je vel voelen zit in je hoofd. Dat heb ik ontdekt sinds mijn scheiding. Je wordt van de ene dag op de andere in totale verrassing en schok gedumpt ( zo was het toch bij mij ). Je moet echt van nul terug beginnen ( mentaal en praktisch ) en je voelt je waardelozer dan je wil zijn omdat je zonder weerwoord of gevecht mocht opkomen voor jezelf.

En therapie heeft geholpen om me terug recht te trekken. En ik ben erg veerkrachtig en sterk mentaal heb ik ontdekt. ;) Voor de vrienden ben ik Xena warrior princess hahahaha .Maar die knop kunnen omdraaien is heavy. Heel de wereld mag zeggen dat je mooi waardevol en geweldig bent...als je het niet voelt aan den lijve helpt het niks.
Ja, een man heeft ervoor gezorgd dat ik met mijn dik lijf geadoreerd werd. Dat zien in iemand zijn ogen en dat voelen aan je lichaam is de beste remedie ooit geweest. Een heerlijke kado !
Maar dan moet je het zelf nog geloven ook. Ik vind eerlijk gezegd heel zwaar zijn... lelijk. Ik zie dat niet graag. Maar...ik heb geleerd mezelf mooi en waardevol te vinden. Dat is iets anders. Ik zou graag minder pijn hebben, zelden ziek zijn, nooit kritiek krijgen dat ik uitval op het werk door ziekte of pijn en wil zo graag onbezorgder leven.
Alleen werkt het zo niet...het begint allemaal met jezelf. Eerlijk zijn tegen jezelf en je hoofd en lijf naar waarde schatten. Iedereen is mooi als je binnenkant schoon is dan straal je en stralende mensen zijn gewoon mooier. Ik heb het niet over mezelf maar over iedereen...schoonheid is in the eye of the beholder. Maar stralen en je waardevol voelen begint bij jezelf.
Vroeger zei mn moeder altijd om me te motiveren mager te worden dat ik nooit een lief zou vinden want geen jongen zou op me vallen. Een mooi hoofd maar lelijk dik lijf. Ik geloofde dat helaas. Ze klonk erg overtuigend. Een keer kwamen mijn mama en mijn tante zonder kloppen mijn kamer binnen. Ik had net gedouched. Puber. Gesteld op privacy. Beiden handen voor de mond naar mij kijkende. " je gaat ooit nog is ontploffen..." ik was hypergevoelig misschien dat het daarom altijd door mijn hoofd bleef dwarrelen ? Ik zal Myra nooit lichamelijk affronteren. Haar lichaam is van haar en ze moet het koesteren. Je mag ongerustheid uiten maar als ouder moet je dat toch wel voorzichtiger aanbrengen...
Ik heb ontdekt op 46 jaar dat daten volslank geen enkel probleem is ;)
Ja... ja dat was een openbaring uiteraard. Niet alle mannen willen mager. Niet alle mannen willen Victoria Secret modellen. Niet alle mannen durven daarvoor uitkomen....deze smaak wordt niet goed aanvaard en is niet populair onder de maten.
Maar daten als volslanke vrouw levert niet de hopeloze gevallen aan je deur.
Neen, leuke wijze aantrekkelijke mannen zijn erbij. Al zijn er geweest zodra ze beseften dat ik zwaarder was ( hoe goed het ook klikte ) meteen afhaakten om te daten en ook zeiden dat ze dat onaantrekkelijk vonden. Dat is dan weer incasseren.
Mijn nood aan vermageren is puur mijn gezondheid. Ik heb pijn. Ik heb atrose, kapotte knieën, slechte rug, gewrichtspijnen, pijnlijke voeten, ben minder actief, veel ziek, veel ontstekingen...

Het proteïne dieet voor de operatie...de meeste mensen vallen er kilo's mee af...ik op 5 weken 1 kg en 200 gram.
De eerste 3 weken zelfs bijgekomen.

Ja, het is niet niks die operatie. Je wordt opgeblazen, geniet en stukken darm worden verlegd.
Er is pijn, soms overgeven en eten is vanaf nu iets helemaal anders. Iets intens bewust.
Leren luisteren naar je lichaam krijgt nog een grotere betekenis.

Maar ik zal er alles aan doen om dit een succes te maken ! Ik heb een operatie gekregen van een goeie chirurg met een back up van een goed team. En als deze operatie me helpt de kilo's eraf te krijgen zal ik mezelf helpen door het te onderhouden.

Ik zal zoooo blij zijn als de cijfers op de weegschaal terug 2 cijfers zullen zijn ipv 3 !

















Reacties

  1. Ik had er gisteren een gesprekje over met mn moederke. Ze zei dat ze nooit zoiets heeft gezegd. Ze heeft het verdrongen of het is zoals met veel woorden. Ze komen eruit impulsief...maar diegene waar ze toekomen houdt ze vast. Ik laat het los. Verleden tijd ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts